WSPIERANIE ROZWOJU
GOSPODARCZEGO MIASTA
PROGRAM 1.1. MIASTO PRZYJAZNE DLA INWESTORÓW I
PRZEDSIĘBIORCÓW
Należy podkreślić, że samorząd
lokalny nie dysponuje, zarówno z punktu widzenia uregulowań prawnych, jak i
możliwości finansowych, narzędziami bezpośredniego wpływu na gospodarkę na
terenie miasta. Nie oznacza to jednak, że samorząd nie może pełnić roli strony
wspierającej i do pewnego stopnia stymulującej przemiany w gospodarce i na rynku pracy miasta.
W związku z powyższym w Strategii
Rozwoju Miasta Czarnków, bazując na wynikach prac w trakcie warsztatów
strategicznych, uwzględniono cały szereg projektów strategicznych.
1.1.1.
Opracowanie i wdrożenie kompleksowej polityki wspierania
przedsiębiorczości
Jako
pierwszy projekt zamieszczono opracowanie polityki wspierania
przedsiębiorczości, skupiającej się w tym punkcie na opracowaniu programu
pomocowego, dotyczącego m.in. przesunięć terminów, bądź umorzenia podatków
należnych miastu. Taki program pomocowy musi być zgodny z ustaleniami zawartymi
w Ustawie o Pomocy Publicznej i musi zostać pozytywnie zaopiniowany przez Urząd
Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Istotne jest, aby dokument został uchwalony
przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, gdyż w takim przypadku pomoc
publiczna będzie mogła być udzielana bez konieczności opiniowania w Brukseli.
1.1.2.
Rozwój systemu kompleksowej obsługi przedsiębiorców w
Urzędzie Miasta
W Starostwie Powiatowym w
Czarnkowie uruchomiono już działalność punktu obsługi podmiotów gospodarczych,
który dysponuje aktualną i szeroką bazą danych. Punkt ten ma za zadanie m.in. prowadzenie doradztwa w
zakresie obsługi prawnej i finansowej. Jego funkcjonowanie ma na celu
udostępnienie podstawowej wiedzy w tych dziedzinach szczególnie małym
przedsiębiorstwom i osobom fizycznym - mieszkańcom całego powiatu prowadzącym
działalność gospodarczą. Od początku roku 2004 większość etapów procesu
inwestycyjnego obejmie samorząd powiatowy.
W Urzędzie Miasta usprawniono już
proces rejestracji nowych podmiotów, który przebiega zgodnie z wypracowanymi
procedurami. W sytuacji, kiedy dostępność informacji jest jedną z przesłanek
rozwoju gospodarczego miasta, korzystne będzie jeszcze stworzenie bazy danych i systemu
obiegu informacji o istniejących i nowo rejestrowanych podmiotach
gospodarczych, które uruchamiają działalność gospodarczą w mieście, tak aby
ułatwić tym podmiotom funkcjonowanie na rynku. Szczególnie istotna byłaby pomoc
informacyjna, dotycząca dostępnych środków pomocowych Unii Europejskiej,
przeznaczonych na różnego rodzaju działalność oraz możliwość pozyskania
informacji o jednostkach, w których można uzyskać konkretną i bezpośrednią
pomoc w tym zakresie. Ważne jest również przekazanie przedsiębiorcom wiedzy nt.
funkcjonowania rynków w Unii Europejskiej.
Biuro takie (działające w ramach
Biura Promocji i Rozwoju) powinno także ściśle współpracować z innymi
jednostkami w dziedzinie promocji samego miasta, jak i kluczowych produktów
wytwarzanych w mieście, m.in. produktów mleczarskich, piwa oraz innych,
ustalonych wspólnie z zainteresowanymi przedsiębiorcami.
W ramach niniejszego projektu
jako osobne zadanie wyodrębniono stworzenie systemu współpracy władz miasta z
organizacjami zrzeszającymi podmioty gospodarcze. Współpraca taka jest istotna, jeśli nie konieczna dla sprawnego i
zrównoważonego rozwoju gospodarczego miasta i rozwiązywania niektórych
problemów lokalnych firm. Do zadań odpowiednich komórek w Urzędzie Miasta
będzie należało organizowanie periodycznych spotkań z szerokim gronem
przedsiębiorców, jak również z węższymi grupami, reprezentującymi określone
sektory lokalnej gospodarki. Tematyka i terminy takich spotkań będą ściśle
uzależnione od identyfikowanych bieżących potrzeb, zarówno przedsiębiorców, jak
i władz miasta i mogą dotyczyć m.in. takich spraw, jak polityka podatkowa
miasta, czy tworzenie polityki oświatowej, odpowiadającej zapotrzebowaniom
miejscowego biznesu, itp.
1.1.3.
Wyznaczenie i przygotowanie terenów pod inwestycje,
doprowadzenie mediów
W najbliższych latach prowadzone
będą działania zmierzające do przygotowania i promocji takich gruntów, których
pierwszym etapem będzie opracowanie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego miasta, a następnie planu układu
komunikacyjnego i planu zagospodarowania przestrzennego terenów miasta
przeznaczonych pod nowe inwestycje.
1.1.4.
Wykorzystanie
źródeł geotermalnych w celu podniesienia atrakcyjności gospodarczej,
rekreacyjnej i ekologicznej miasta
Odkrycie pod Czarnkowem wód
geotermalnych przyczyniło się do powstania w grudniu 1996 roku
Geotermii-Czarnków Spółki z o.o. Większościowym jej udziałowcem zostało Miasto
Czarnków. Początkowo, firma zajmowała się wyłącznie przygotowaniem finansowania
inwestycji, związanej z wykorzystaniem wód geotermalnych do ogrzewania miasta. Prace
w tym temacie nadal trwają. Inwestycja ma być przede wszystkim wykorzystana do
zaopatrzenia miasta w energię cieplną (ogrzewanie), choć w planach jest szersze
wykorzystanie gorących źródeł, jak choćby zaopatrzenia w wodę planowanej do
budowy krytej pływalni.
PROGRAM 1.2. PROMOCJA MIASTA I POZYSKIWANIE
ŚRODKÓW
ZEWNĘTRZNYCH
Działalność promocyjna jest
bardzo pomocna i wręcz niezbędna w celu pozyskania zarówno inwestorów
zewnętrznych, jak i turystów odwiedzających miasto. Każda z tych grup poszukuje
jednak innego rodzaju informacji i w innej formie plastycznej. W związku z tym
konieczne jest ukierunkowanie działań promocyjnych podejmowanych przez władze
miasta.
Innym projektem w ramach
niniejszego programu jest spełnienie przez samorząd nowej i bardzo istotnej
roli, a mianowicie inicjatora działań w zakresie pozyskiwania unijnych środków
pomocowych.
1.2.1.
Promocja miasta, wykorzystanie strony internetowej
Aby sprostać wymaganiom coraz
bardziej zatłoczonego rynku inwestycyjnego istotnym elementem jest również
umiejętność posługiwania się nowoczesnymi metodami marketingowymi. Realizacja
projektu ma na celu stworzenie dobrze przygotowanej, kompleksowej oferty
inwestycyjnej. Prezentacja oferty w internecie i mediach oraz wykorzystanie
wojewódzkich programów promocyjnych muszą tworzyć zintegrowany, spójny,
efektywnie działający system.
Planowana działalność promocyjna
miasta spełnia te wymogi i jest skierowana na podejmowanie i prowadzenie
wielokierunkowych działań, do których należeć będzie m.in.: inwentaryzacja
terenów inwestycyjnych, opracowanie specjalistycznych ofert inwestycyjnych,
aktualizowanych co najmniej w cyklu rocznym, prowadzenie strony internetowej
miasta, wydawanie publikacji multimedialnych i folderów reklamowych. Istotne
jest, aby materiały informacyjne foldery i informatory wydawane były
również w językach obcych celem dotarcia
do jak najszerszego kręgu osób w kraju i za granicą.
W omawianym projekcie opisano
podjęcie kilku działań promocyjnych, które zmierzać będą do polepszenia
wizerunku miasta i przyciągnięcia zewnętrznego kapitału oraz turystów, należy
przy tym pamiętać, że środki wydatkowane na promocję zawsze wydają się wysokie,
jednak skutkują bardzo wieloma niepoliczalnymi skutkami.
1.2.2.
Wykształcenie systemu pozyskiwania środków zewnętrznych
ROZBUDOWA INFRASTRUKTURY I
POLEPSZANIE WIZERUNKU MIASTA
PROGRAM 2.1. TRANSPORT
W czasie prac nad strategią
rozwoju miasta Czarnkowa istotnym elementem, zasługującym na wyodrębnienie w
osobnym programie były drogi wraz z systemem komunikacji, bowiem jednym z
podstawowych warunków dalszego rozwoju miasta jest istnienie efektywnego i dobrze
utrzymanego systemu transportowego.
Podobnie jak w większości miast w
Polsce, również w Czarnkowie układ komunikacyjny nie odpowiada obecnej
skali natężenia ruchu drogowego. Dlatego też niezbędne są bardzo duże
inwestycje, które pozwolą na lepsze zorganizowanie ruchu w mieście oraz
zapewnią odpowiednią liczbę miejsc parkingowych, a przede wszystkim
przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
2.1.1. Budowa obwodnicy
Budowa obwodnicy Czarnkowa jest jednym z najważniejszych działań przewidzianych
do realizacji w najbliższych latach. Przeprowadzenie
tej inwestycji uzasadnia wielość celów, które zostaną zrealizowane dzięki niej.
Po pierwsze, obwodnica znacząco przyczyni się do rozwoju gospodarczego miasta:
otworzy nowe tereny inwestycyjne, udrożni ruch turystyczny i towarowy oraz
poprawi komunikację do już istniejących firm. Po drugie należy pamiętać, iż ruch tranzytowy, przejeżdżający obecnie
przez miasto, wywołuje bardzo duże zagrożenie, zwłaszcza w okresie letnim,
kiedy to jego natężenie znacznie wzrasta. Przejeżdżające samochody osobowe i
ciężarowe nie przestrzegają ograniczeń prędkości w terenie zabudowanym,
stwarzając realne zagrożenie dla przechodniów i ruchu lokalnego, a przy tym
przyczyniają się do bardzo dużego natężenia hałasu komunikacyjnego i
zanieczyszczenia powietrza. Kolejnym bardzo istotnym celem budowy tej drogi
jest eliminacja ruchu z wąskich ulic śródmieścia zabytkowego układu
urbanistycznego, który poddany zostanie etapowej rewitalizacji.
Problemem do tej pory był brak pieniędzy
na realizację tego przedsięwzięcia (koszty szacowane są na ok. 30 mln zł).
Nakłady na taką inwestycję przewyższają bowiem wielokrotnie możliwości
finansowe budżetu miasta nawet bez uwzględniania innych koniecznych inwestycji
w najbliższych latach. Jednak umieszczenie projektu w planach inwestycji
drogowych Marszałka Województwa Wielkopolskiego znacznie przybliżyło
perspektywę realizacji tak istotnego dla miasta przedsięwzięcia. 29 kwietnia
2003 r. Rada Miasta Czarnkowa podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do
realizacji tej inwestycji i przeznaczenia na ten cel 50 tys. zł w 2003 r. i
1,96 mln zł w roku 2004. Zgodnie z tą uchwałą, zadania realizowane z budżetu
miasta będą następujące:
-
studium wykonalności budowy obwodnic dla miasta
Czarnkowa,
-
zmiana planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta
Czarnkowa,
-
wykup gruntów pod projektowaną budowę obwodnicy,
-
dokumentacja techniczna.
2.1.2. Budowa parkingów
W związku z
niewystarczająca liczbą parkingów na terenie miasta, przeznaczonych zarówno dla
turystów odwiedzających miasto i okolice, jak również dla mieszkańców, należy
podjąć działania mające na celu zagospodarowanie wielu terenów, zlokalizowanych
w pobliżu centrum oraz na osiedlach na miejsca parkingowe. W szczególności
dotyczy to rejonów ulic: Wronieckiej, Ogrodowej oraz osiedla Parkowego. Brak
miejsc parkingowych jest szczególnie widoczny w dni handlowe, kiedy
zaparkowanie w centrum miasta jest bardzo utrudnione. W Strategii Rozwoju
Miasta Czarnków przewidziano więc budowę minimum 3 parkingów, o łącznym
koszcie ok. 900 tys. zł.
2.1.3. Poprawa stanu nawierzchni na drogach,
placach i chodnikach
Na terenie miasta jest ponad 13 km dróg gminnych, z
których część wymaga pilnej modernizacji. Również stan wielu chodników wskazuje
na tak duże zużycie, że konieczna jest ich wymiana. Prace wymienione w
projekcie mają zdecydowanie przyczynić się do poprawy warunków komunikacyjnych
dla wszystkich użytkowników i podniesienia poziomu bezpieczeństwa pieszych,
zarówno dzieci jak i dorosłych poruszających się po drogach.
2.1.4. Budowa i modernizacja oświetlenia
W związku z faktem, iż przez
teren miasta przebiega wiele dróg, stwarzających wysokie zagrożenie w zakresie
bezpieczeństwa pieszych, oświetlenie terenów bezpośrednio przylegających do
tych dróg daje wiele korzyści przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo
drogowe zarówno pojazdów, jak i pieszych, zwłaszcza tam, gdzie nie ma
chodników. Jest również jednym z czynników, sprzyjających zmniejszeniu
przestępczości i generalnie elementem poprawy poziomu życia w mieście. W ciągu
najbliższych kilku lat przewiduje się montaż i modernizację (w zależności od
potrzeb: wymiana lamp, kabli, słupów) punktów świetlnych, finansowaną m.in. z
oszczędności w wydatkach na energię elektryczną, które powstaną w wyniku na zainstalowania
energooszczędnych opraw lamp.
2.1.5. Budowa dróg i chodników
W związku z rozbudową osiedli i
przygotowywaniem terenów pod nowe inwestycje, konieczna jest budowa nowych dróg
lokalnych oraz chodników. Poza tym rozbudowa i modernizacja części istniejących
już dróg (m.in. ul. Chodzieska) pozwoli na udrożnienie komunikacji w mieście i ułatwi
dostęp do funkcjonujących już przedsiębiorstw, co często ma duże znaczenie dla
ich rozwoju, gdyż na terenie miasta funkcjonuje wiele przedsiębiorstw nie posiadających
bezpośredniego dostępu do drogi publicznej. Z tego powodu przed władzami
samorządowymi przez cały okres realizacji strategii stoją zadania inwestycyjne,
cechujące się wysoką kosztochłonnością, lecz niezbędne dla rozwoju i sprawnego
funkcjonowania miasta.
Łączny koszt realizacji projektu
jest szacowany na ponad 3 mln złotych i ma być pokryty przede wszystkim z
budżetu miasta, choć być może zaistnieje możliwość pozyskania na ten cel
środków zewnętrznych, w tym w szczególności z unijnych funduszy strukturalnych.
Program 2.2. Sfera wizualno-przestrzenna
Podobnie, jak budowa obwodnicy miasta, realizacja niniejszego programu
jest jednym z istotniejszych działań na rzecz rozwoju Czarnkowa. Program
zakłada poprawienie estetyki i użyteczności nie tylko budynków, ale całej
przestrzeni tej najbardziej reprezentatywnej części miasta, czyli jego ścisłego
centrum. Ma to silny związek również z oczekiwanym ożywieniem gospodarczym tego
kluczowego obszaru miasta oraz rozwiązaniem licznych problemów społecznych,
które właśnie tutaj są szczególnie widoczne. Odnowione centrum stanie się
miejscem atrakcyjnym dla mieszkańców, inwestorów oraz znacznie zwiększy
potencjał turystyczny miasta. Bardzo istotnym elementem realizacji tego
programu będzie również nacisk na ochronę środowiska (wymiana systemów
grzewczych).
Jednak już na wstępie realizacji tego projektu należy uporać się z
problemem wyniesienia czołgu z rynku miasta, jako obiektu stwarzającego
dysonans architektoniczny.
2.2.1. Rewitalizacja starej części miasta
Celem realizacji projektu rewitalizacji jest przede wszystkim poprawa
funkcjonalności, stanu technicznego, estetyki budynków poprzez wymianę
częściową lub całkowitą substancji albo dokonanie remontów kompleksowych, a
także likwidacja dymiących" systemów grzewczych. W zależności od stanu budynku
oraz zaleceń konserwatora zabytków, budynki będą bądź remontowane, bądź
wyburzane i przywracane w pierwotnym wyglądzie. Po dokonaniu poprawy
funkcjonalności budynków sukcesywnie odnawiane będą elewacje frontowe. Dzięki
tym zabiegom wartości nieruchomości znacząco wzrosną, a tym samym powinno dojść
do zmiany struktury i rozwiązania
licznych problemów społecznych.
Innym zasadniczym zadaniem w ramach tego projektu jest modernizacja
rynku.
Projekt zakłada zmianę zagospodarowania rynku miasta, na którą złożą się
m.in. następujące działania:
-
sprawdzenie
i konieczna wymiana elementów infrastruktury technicznej (wodociągi,
kanalizacja, gaz),
-
wymiana
nawierzchni ulic z aranżacją architektoniczną (oświetlenie, umeblowanie),
-
likwidacja
barier architektonicznych (krawężniki, progi),
-
wyniesienie
czołgu i przeniesienie prochów żołnierzy,
-
nowe
ukształtowanie zieleni,
-
uzyskanie
wzrostu ilości miejsc parkingowych,
-
poprawa
komfortu ruchu pieszych i rowerzystów (przede wszystkim na skutek wyniesienie
ruchu tranzytowego poza miasto).
Program 2.3. Ochrona środowiska
Dbałość o środowisko jest jednym
z najważniejszych elementów rozwoju nowoczesnej gospodarki. Wszystkie samorządy
na terenie kraju realizują programy tego typu w celu powstrzymania degradacji
środowiska i zachowania istniejących zasobów naturalnych.
W ramach tego programu Czarnków będzie realizować inwestycje w poprawę
gospodarki odpadami stałymi oraz w ograniczenie zanieczyszczeń powietrza
pochodzących z kotłowni.
2.3.1. Wprowadzenie systemu pełnej selekcji
odpadów
System gospodarki odpadami może
przede wszystkim polegać na selektywnej zbiórce odpadów, przetwarzaniu i
gospodarczym wykorzystaniu odzyskanych surowców. W tym przypadku bardzo ważna
jest również akcja informacyjna i promocja tej formy gospodarowania odpadami,
tak by społeczeństwo zechciało włączyć się w akcję segregacji odpadów, która
powinna rozpoczynać się w każdym gospodarstwie domowym. Zapewnienie
odpowiednich i oznakowanych pojemników jest podstawowym i niezbędnym warunkiem
do powodzenia tej akcji. Przyjęcie systemu segregacji i przetwarzania odpadów
zmniejszy ilość odpadów składowanych na wysypisku, a tym samym zmniejszy
uciążliwość dla środowiska.
Segregacja
odpadów może być realizowana różnymi sposobami:
ˇ
Segregacja u źródła" polega
m.in. na zbieraniu w miejscu ich powstawania różnych frakcji odpadów, do
specjalnie do tego celu przeznaczonych oddzielnych urządzeń (pojemników,
worków, itp.),
ˇ
Segregacja w kontenerach
ustawionych w sąsiedztwie" polega na gromadzeniu wydzielonych przez
mieszkańców surowców w specjalnych, odpowiednio oznakowanych kontenerach do
selektywnej zbiórki odpadów użytecznych; kontenery ustawiane są w wybranych
punktach miast i obsługują przeważnie ok. 500-1000 gospodarstw domowych,
ˇ
Segregacja wtórna" polega na
segregacji odpadów w stacjach segregacji lub w zakładach unieszkodliwiania,
ˇ
Segregacja sposobem kombinowanym
będąca połączeniem poprzednio wymienionych metod.
2.3.2. Ograniczanie niskiej emisji"
Dopóki w fazę realizacji nie
wejdzie projekt wykorzystania źródeł geotermalnych do celów ogrzewania miasta,
konieczna jest modernizacja istniejącej bazy. Do zadań przewidzianych do realizacji w najbliższej przyszłości
należą:
-
przejęcie kotłowni na Siedmiogórze od Czarnkowskiej
Spółdzielni Mieszkaniowej i połączenie systemu ciepłowniczego osiedla
Słonecznego i Siedmiogóry,
-
likwidacja kotłowni na os. Słonecznym i modernizacja
kotłowni ul. Siedmiogóra,
-
wymiana sieci cieplnej os. Siedmiogóra na preizolowane,
-
modernizacja kotłowni na os. Parkowym. Kotłownia będzie
opalana tak jak dotychczas miałem, po modernizacji wzrośnie sprawność kotłów.
ZWIĘKSZENIE POZIOMU
ŚWIADCZENIA
USŁUG SPOŁECZNYCH
Jak wcześniej wspomniano,
zaspokojenie podstawowych potrzeb z zakresu infrastruktury technicznej jest
najważniejszym oczekiwaniem mieszkańców pod adresem władz miasta.
Na obecnym poziomie rozwoju cywilizacyjnego powyższe potrzeby są jednak w dużej
mierze zaspokajane i coraz częściej jest to traktowane jako coś oczywistego. W
tej sytuacji nie mniej istotne stają się potrzeby wyższego rzędu, polegające na
dostępności tzw. usług społecznych, takich jak usługi zdrowotne, opieka
społeczna, oświata, kultura, sport i rekreacja, a także zapewnienie mieszkańcom
bezpieczeństwa.
Program 3.1. Oświata i kultura
Z przeprowadzonej analizy
sytuacji w mieście wynika, że w omawianych dziedzinach wiele w ostatnich
latach zostało zrobione (przede wszystkim wybudowano nową halę sportową), lecz
mimo to istnieje jeszcze dużo braków, których wyeliminowanie przewidziano w
projektach strategicznych, zaproponowanych w omawianej Strategii Rozwoju Miasta
Czarnków. Dotyczą one przede wszystkim rozbudowy i poprawy stanu obiektów
szkolnych oraz modernizacji placówek kulturalnych.
3.1.1. Modernizacja
infrastruktury Gimnazjum
W trakcie prac nad strategią w
miarę możliwości szczegółowo określono potrzeby placówek oświatowych,
dotyczących prac budowlano-remontowych przewidywanych w najbliższych latach.
Przeprowadzona analiza wskazała
na potrzebę następujących remontów i modernizacji w obiektach Gimnazjum:
-
wymiana
posadzek w salach lekcyjnych
-
wymiana stolarki drzwiowej
-
ocieplenie i nowa elewacja
-
budowa
boiska ze sztuczną nawierzchnią i nowa infrastruktura sportowa (bieżnie,
skocznie, trybunki na skarpie)
-
nadbudowa
łącznika o jedną kondygnację (szerokość 12 m) i urządzenie tam nowych sal lekcyjnych i
pomieszczeń socjalnych.
Ponadto istnieje koncepcja
zamiany likwidacji funkcji sportowej starej sali gimnastycznej i jej przebudowa
na sale lekcyjne.
Inwestycje te, szczegółowo
rozpisane na najbliższych kilka lat, pochłoną znaczące środki, są jednak w
dużej części niezbędne dla dalszego sprawnego funkcjonowania tej placówki
oświatowej, a należy pamiętać, iż stan placówek oświatowych ma duży wpływ na
poziom kształcenia, a więc i szanse rozwoju dzieci i młodzieży w mieście.
3.1.2. Modernizacja
infrastruktury Szkoły Podstawowej
Najważniejszym zadaniem
inwestycyjnym dla Szkoły Podstawowej jest modernizacja boiska i zagospodarowanie
terenów wokół niego, a także modernizacja starego budynku szkoły. Boisko wymaga
wykonania drenażu i położenia nowej nawierzchni trawiastej lub sztucznej. Wokół
boiska niezbędne jest nasadzenie krzewów i innej roślinności, w celu zahamowania
spływu wody na płytę boiska. Natomiast w starym budynku tej placówki do
wykonania konieczny jest gruntowny remont wnętrz (niedawno dokonano remontu
dachu i wymiany okien). Wymienione muszą zostać m.in. posadzki i stolarka
drzwiowa oraz odremontowana klatka schodowa.
Poza wymienionymi zadaniami,
przewidzianymi do realizacji w perspektywie najbliższych 3 lat, na rok 2015
przewidziano wymianę okien w nowym budynku szkoły, a jej koszt wstępnie
oszacowano na ok. 1 mln zł.
3.1.3. Doposażenie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w
sprzęt i oprogramowanie komputerowe
Obecnie nie ulega wątpliwości, że
XXI wiek będzie wiekiem, w którym komputer będzie stanowił podstawowe narzędzie
pracy, a także wyposażenie większości gospodarstw domowych. Nieznajomość jego
sprawnej obsługi będzie oznaczała prędzej czy później pewną degradację, jeżeli
nie społeczną, to na pewno zawodową. Z tego powodu niezmiernie istotne jest,
aby każdy uczeń już na etapie edukacji podstawowej miał zapewnioną możliwość
nauki obsługi komputera.
W związku z powyższym, jednym z
najistotniejszych programów strategicznych dla miasta jest posiadanie
nowoczesnych pracowni komputerowych przez szkoły. Aby ten cel zrealizować, nie wystarczy
zachować obecnego stanu wyposażenia, ale należy posiadaną bazę stale
rozbudowywać przez zakupy i modernizacje istniejącego sprzętu. Do większych
zadań należy organizacja nowych sal komputerowych, wyznaczona na lata: 2005 w
Szkole Podstawowej oraz 2007 w Gimnazjum.
Celem realizacji projektu jest
wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów z terenu miasta oraz
zapewnienie młodzieży lepszego przygotowania do dalszej drogi edukacyjnej i w konsekwencji
lepszego startu zawodowego.
3.1.4. Remonty
i modernizacje budynków instytucji kultury
Stan budynków instytucji kultury jest coraz gorszy i wymaga
pilnej modernizacji.
W ramach projektu przewidziano do wykonania modernizacje w następujących
obiektach:
-
w Miejskim Centrum Kultury remont 3 toalet oraz
gruntowny remont sali towarzyskiej (posadzki, wystrój, scena)
-
w amfiteatrze w Parku Miejskim wymiana pokrycia
dachu, wzmocnienie sceny i remont zaplecza socjalnego
-
w budynku Muzeum ocieplenie szczytów, wymiana
stolarki i podłóg oraz przygotowanie pomieszczenia na nową salę wystawową i
magazynową.
Program 3.2.
Sport i turystyka
W programie tym istotne jest
stworzenie elementów spójnej i długofalowej polityki modernizacji i rozwoju w
mieście lokalnych zasobów sportowo-rekreacyjnych, w taki sposób, aby stanowiły
bazę dla rozwoju społeczeństwa, przy zachowaniu istniejących zasobów środowiska
naturalnego.
Najbogatsze walory rekreacyjne
nie przyciągną do miasta gości, jeśli pozostaną nieznane i nierozpropagowane.
W tym celu przygotowane zostaną projekty rozwinięcia usług turystycznych i
wypromowania ich poza obszarem miasta.
3.2.1. Modernizacja
i remonty basenu i bazy OSiR
Projekt zakłada kompleksową,
aczkolwiek rozłożoną na wiele lat modernizację basenu i terenów wokół niego.
Pierwszym etapem założonym do realizacji na lata 2007-2008 będzie modernizacja
niecki basenu oraz wymiana rur doprowadzających wodę. Następne zadania to
zagospodarowanie infrastruktury wokół basenu, modernizacja budynku biurowego i zorganizowanie
w nim miejsc noclegowych oraz remont zabudowań wokół basenu (szatnie, natryski,
przebieralnie)
Szczególnie istotna będzie
wymiana orurowania basenu, gdyż obecnie coraz więcej rdzy przedostaje się do
pomp tłoczących wodę.
Inwestycje te, rozpisane do roku
2014, pochłoną prawdopodobnie przeszło 8 mln zł. Są jednak w dużej części
niezbędne dla dalszego funkcjonowania basenu w mieście.
3.2.2. Budowa basenu krytego
Odległa perspektywa realizacji
tego projektu związana jest z tym, że budowa basenu będzie możliwa dopiero po
pełnym uruchomieniu działalności przez spółkę Geotermia i rozpoczęciu wydobycia
źródeł termalnych na szeroką skalę. Przewiduje się, że basen będzie zasilany
właśnie z tego źródła, a woda będzie miała temperaturę ok. 30-40oC.
Koszty budowy basenu będą bardzo
wysokie i niezbędne będzie wsparcie środkami pozyskanymi z Ministerstwa
Edukacji Narodowej i Sportu, jak również będzie należało podjąć starania o dofinansowanie ze środków
pomocowych Unii Europejskiej.
3.2.3. Budowa bazy sportowo-rekreacyjnej nad
Notecią
Kolejny projekt rozwoju infrastruktury
sportowo-rekreacyjnej ma sprzyjać nie tylko lepszej integracji miasta z rzeką
Noteć ale realizacja projektu ma zapewnić podniesienie atrakcyjności
turystycznej oraz gospodarczej miasta oraz sprzyjać powstawaniu nowych miejsc
pracy w usługach turystycznych. Zawiera się w tym kilka dużych zadań, a
przede wszystkim: modernizacja Łazienek Czarnkowskich, budowa przystani przy
OSiR i przy Łazienkach Czarnkowskich oraz bazy hotelowej przy powstałej
przystani, a także pierwszy etap realizacji ścieżek rowerowych. W tym przypadku
również muszą być czynione starania o pozyskanie funduszy unijnych, natomiast
zakłada się, iż baza hotelowa będzie budowana w oparciu o kapitał prywatnego
inwestora.
Z tej grupy zadań jako pierwsze
do zrealizowania wyznaczono modernizację placu nad Notecią Łazienek
Czarnkowskich i budowę tam przystani. Do niezbędnych prac należy podniesienie
terenu, instalacja sanitariatów i doprowadzenie wody. Konieczne jest również
odpowiednie przygotowanie miejsca biwakowego dla uczestników spływów kajakowych
Notecią.
3.2.4.
Promocja turystyczna miasta i wykorzystanie internetu
Wszyscy wiedzą, że promocja jest
elementem niezbędnym do prowadzenia jakiegokolwiek przedsięwzięcia w warunkach
gospodarki rynkowej.
Czarnków posiada własną często aktualizowaną, dobrą stronę w
Internecie www.czarnkow.pl.
Nie jest to w dzisiejszych czasach
sprawa banalna, gdyż niesie konieczność ciągłego uaktualniania i prowadzenia
polityki popularyzacji adresu miasta, który w dzisiejszym zatłoczonym świecie
informacji jest obiektem troszkę tylko łatwiejszym do znalezienia niż
przysłowiowa igła w stogu siana. Projekt ten ma również na celu stworzenie
dostępu do informacji o istniejących zasobach turystycznych w Urzędzie Miasta.
Informacji opracowanej na podstawie przygotowanych do strony www materiałów,
będących jeszcze obszerniejszym materiałem poznawczym do przeglądania.
Promocja i organizacja kolejnych atrakcji są elementami rozwoju popytu na
świadczone usługi turystyczne i rekreacyjne w mieście. Ważne jest również
współdziałanie z innymi podmiotami samorządowymi w tym zakresie, zwłaszcza ze
Starostwem Powiatowym i Urzędem Marszałkowskim.
Istotnym zadaniem jest również
przygotowanie i prowadzenie Punktu Informacji Turystycznej", funkcjonującego
przy Biurze Obsługi Klienta na parterze
w budynku Urzędu Miasta.
Program 3.3.
Sfera społeczna
W zakresie opieki społecznej
działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej spotyka się z licznymi
problemami, spowodowanymi przede wszystkim ograniczonymi środkami, zwłaszcza w
obliczu coraz większej liczby rodzin wymagającej pomocy, miedzy innymi z powodu
ubóstwa. W programie jednak szczególny nacisk został położony na opiekę nad
najsłabszymi - dziećmi ze środowisk ubogich i patologicznych. W obliczu
starzenia się" społeczeństwa miasta, również coraz istotniejsze stają się
zadania ukierunkowane na aktywizację właśnie tej grupy osób. Do bardzo ważnych
zadań będzie należało też umacnianie społeczeństwa obywatelskiego i współpraca
instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi w zakresie integracji
działań podejmowanych na rzecz różnych grup społecznych. Innym projektem
umieszczonym w Strategii jest rozwój budownictwa w systemie TBS,
skierowany przede wszystkim do osób, których nie stać na zakup mieszkania na
wolnym rynku.
3.3.1.
Rozwój budownictwa w systemie TBS
Oferta
mieszkań oddawanych do użytku w tym systemie skierowana jest przede wszystkim
do mniej i średniozamożnych osób, które nie mogą sobie pozwolić na zakup
mieszkania na wolnym rynku, a które nie posiadają tytułu prawnego do
innego lokalu mieszkalnego w Czarnkowie.
3.3.2.
Opieka nad dziećmi ze środowisk osób bezrobotnych i
patologicznych
W ramach tego projektu
przewidziano przede wszystkim zwiększenie liczby zajęć pozaszkolnych dla dzieci
(imprezy sportowe i kulturalne), organizowanie letniego i zimowego wypoczynku
(półkolonie oraz wyjazdy realizowane w ramach programów profilaktyki Caritas i TPD),
prowadzenie programów profilaktycznych w szkołach. Do innych również
niezmiernie ważnych przedsięwzięć ze względu na wyrównywanie szans rozwoju
dzieci i młodzieży należy przede wszystkim funkcjonowanie świetlicy
socjoterapeutycznej Przylesie", a także finansowa pomoc najbiedniejszym w
formie stypendiów naukowo-socjalnych.
Realizacja tych przedsięwzięć ma
na celu wzbogacenie szkolnego procesu dydaktyczno-wychowawczego i jest
niezbędnym elementem prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, ich samodzielnego
myślenia oraz twórczej ekspresji.
3.3.3. Aktywizacja osób starszych
W związku ze stopniowym starzeniem się" polskiego i
czarnkowskiego społeczeństwa, niezbędne jest podjęcie kompleksowych działań
skierowanych na rozwiązywanie problemów starszych mieszkańców miasta.
W ramach niniejszego projektu zaproponowano szereg
działań, tworzących spójny system wsparcia osób starszych, a należy do nich
m.in.: prowadzenie kółek zainteresowań, organizowanie wycieczek krajoznawczych
i pikników, a także imprez okolicznościowych.
Nieco odrębnym i nowym zadaniem jest publikacja
biuletynów informujących osoby starsze o ich uprawnieniach, a przede
wszystkim możliwościach aktywnego włączenia się w różne aspekty funkcjonowania
miasta. Broszura taka będzie rozprowadzana przez PKPS w urzędach, przychodniach
i innych łatwo dostępnych dla osób starszych miejscach.
PROGRAM 3.4.
BEZPIECZEŃSTWO
3.4.1.
Działania na rzecz utrzymania porządku i bezpieczeństwa na terenie miasta,
współpraca z mieszkańcami
Ze wszystkich przeprowadzonych
badań wynika, że społeczeństwo polskie czuje się coraz bardziej zagrożone o
bezpieczeństwo własne i swojego mienia.
Celem projektu jest poprawienie
stanu bezpieczeństwa na terenie miasta, uzyskane dzięki działaniom prowadzonym
przez różne jednostki. Należeć do nich będzie przede wszystkim:
-
poprawa bezpieczeństwa na ulicach (wymiana zniszczonych
znaków drogowych, lepsze oznakowanie przejść dla pieszych, zwłaszcza przy
szkołach)
-
organizacja akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa
wspólnie z mieszkańcami (Bezpieczne Miasto, Bezpieczne Osiedle)
-
zwiększenie liczby programów prewencyjnych
-
organizowanie współpracy między Strażą Miejską a
Policją
-
budowanie zasad partnerstwa pomiędzy Strażą Miejską a
społecznością lokalną.
3.4.2. Wprowadzenie systemu monitoringu
wizyjnego miasta
Jednym z działań zmierzających do
poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta jest przyjęta
koncepcja budowy Systemu Monitoringu Wizyjnego Miasta. Jest to system, w którym
kamery obserwują wybrane, w drodze wspólnych uzgodnień samorządu i służb
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny, rejony i przesyłają
obraz do pomieszczenia, gdzie znajdują się monitory, środki łączności, którymi
posługują się wykwalifikowani funkcjonariusze. Stanowi on więc połączenie
środków technicznych z grupą osób reprezentujących służby porządkowe i
ratownicze (Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe).
Celem takiego przedsięwzięcia
jest przede wszystkim osiągnięcie spadku przestępczości oraz wzrostu poczucia
bezpieczeństwa obywateli. Ale system monitoringu ma także działanie
prewencyjne, może stanowić narzędzie kontrolujące ruch uliczny, pozwala
przeciwdziałać aktom wandalizmu, pozwala na szybką reakcję służb ratowniczych.
W 2003 roku, zgodnie z przyjętą
koncepcją i w drodze wspólnych ustaleń władz miasta oraz służb porządku
publicznego rozpoczęto inwestycję od zakupu i zamontowania 2 kamer na Urzędzie Miasta, skierowanych na
obserwację pobliskich parkingów. W
kolejnych latach planowana jest rozbudowa Systemu Monitoringu Wizyjnego Miasta,
aż do osiągnięcia docelowego stanu: ok. 33-35 kamer.
3.4.3. Wprowadzenie systemu monitoringu
wizyjnego szkół
Zarówno Liceum
Ogólnokształcące, jak i Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych zostały już objęte
systemem monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, który przynosi już bardzo
pozytywne efekty w ograniczaniu przestępczości wśród młodzieży. W najbliższym
czasie niezbędne jest przystąpienie do realizacji podobnego zadania w szkołach
podlegających miastu, czyli Szkole Podstawowej oraz Gimnazjum. W obu tych
placówkach wstępnie zaplanowano instalację po 10 kamer, które będą lokowane
zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków.
=================================================================
PLAN ROZWOJU LOKALNEGO
Plan Rozwoju Lokalnego jest
kolejnym, po Strategii, kompleksowym dokumentem wymaganym w przypadku ubiegania
się o środki strukturalne. Obowiązek posiadania tego dokumentu nałożył
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006.
Cezura czasowa planu obejmuje
lata 2004-2006. W dokumencie wskazywane są także działania planowane na lata
2007-2013 (jest to kolejny okres programowania Unii Europejskiej).
Podstawą w pracach nad dokumentem
były, przede wszystkim, Strategia Rozwoju Miasta Czarnków oraz Miejscowy Plan
Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Miasta Czarnków.
Burmistrz Gminy Miasta Czarnków
przygotowanie projektu Planu Rozwoju Lokalnego powierzył Zespołowi ds. Rozwoju
Lokalnego.
Plan Rozwoju Lokalnego przedstawia
sytuację społeczno-ekonomiczną Miasta, formułuje cele i opisuje strategie
zmierzające do osiągnięcia rozwoju społecznego. Plan szacuje również
spodziewane efekty planowanych przedsięwzięć i wpływ na przebieg procesów
rozwojowych, a także wskazuje kierunki zaangażowania środków funduszy
strukturalnych i środków własnych Gminy Miasta Czarnków.
Przygotowanie Planu Rozwoju Lokalnego
poprzedzone było szerokimi konsultacjami z partnerami
społeczno-gospodarczymi z terenu Gminy Miasta Czarnków w ramach odbywających
się w dwóch edycjach warsztatów strategicznych. Ponadto umożliwiono wszystkim
zainteresowanym zgłaszanie zadań do Planu Rozwoju Lokalnego za pośrednictwem
Oficjalnego Serwisu Internetowego Miasta Czarnków. Projekt Planu uzyskał
pozytywną opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego i Komisji Społecznej
Rady Miasta Czarnków.
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Miasta
Czarnków będzie w latach 2004-2006 służył jako punkt odniesienia dla działań
rozwojowych, podejmowanych z zasobów środków własnych, jak również pozwoli
określić wysokość pomocy finansowej z funduszy unijnych.
Wszystkie działania dotyczące rozwoju Gminy Miasta Czarnków
wynikają z przyjętej misji Czarnkowa:
Czarnków to centrum gospodarcze i administracyjne wspaniałej
nadnoteckiej krainy.
To miejsce pracy i wypoczynku,
miejsce w którym można bezpiecznie i ciekawie żyć.
Szczegółowy
sposób realizacji tej misji został określony w Strategii Rozwoju Gminy Miasta
Czarnków na lata 2003 -2014 (i zostały opisane szczegółowo powyżej).
Poniżej przedstawiamy
podsumowanie głównych priorytetów rozwojowych Czarnkowa zapisanych w Planie
Rozwoju Lokalnego Miasta:
Zmiany w
strukturze gospodarczej terenu
Jednym z priorytetów w
działalności samorządu powinno być wspieranie rozwoju działalności
gospodarczej, jako bardzo istotnego elementu walki z bezrobociem. Bez pracy w
mieście pozostaje ponad 15% ludności zawodowo czynnej i choć jest to odsetek niższy
niż średnia krajowa, to fakt ten ma wpływ nie tylko na ogólny poziom dochodów
mieszkańców, ale jest potencjalnym źródłem wielu napięć społecznych i
przyczynia się do niższych dochodów budżetu miasta.
Jednym z kierunków działań gminy
będzie wyznaczenie i przygotowanie terenów pod inwestycje i doprowadzenie
mediów.
Ważnym
celem jest wykorzystanie źródeł geotermalnych w celu podniesienia atrakcyjności
gospodarczej, rekreacyjnej i ekologicznej miasta
Drogi służą nie tylko mieszkańcom miasta i
działającym tutaj podmiotom gospodarczym, ale także ruchowi tranzytowemu oraz
są jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze lokalizacji inwestycji. Z tych
powodów stanowią istotny element infrastruktury technicznej ich wysoka jakość
powoduje większą dostępność komunikacyjną miasta, która bardzo silnie sprzyja
rozwojowi gospodarczemu.
Układ
komunikacyjny w Czarnkowie nie odpowiada obecnej skali natężenia ruchu
drogowego. Dlatego też niezbędne są bardzo duże inwestycje, które pozwolą na
lepsze zorganizowanie ruchu w mieście oraz zapewnią odpowiednią liczbę miejsc
parkingowych, a przede wszystkim przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na
drogach.
Budowa obwodnicy
Czarnkowa jest jednym z najważniejszych działań przewidzianych do realizacji w
najbliższych latach.
W związku z rozbudową osiedli i
przygotowywaniem terenów pod nowe inwestycje, konieczna jest budowa nowych dróg
lokalnych oraz chodników. Poza tym rozbudowa i modernizacja części istniejących
już dróg (m.in. ul. Chodzieska) pozwoli na udrożnienie komunikacji w mieście i ułatwi
dostęp do funkcjonujących już przedsiębiorstw, co często ma duże znaczenie dla
ich rozwoju, gdyż na terenie miasta funkcjonują przedsiębiorstwa nie posiadające
bezpośredniego dostępu do drogi publicznej.
Problem
wyposażenia gospodarstw domowych w podstawowe elementy infrastruktury
technicznej, takie jak telefony, czy dostęp do sieci wodociągowej, czy
kanalizacyjnej, przestał już właściwie istnieć. Mimo tych postępów do zrobienia
pozostało jeszcze wiele. Pełna infrastruktura techniczna oznacza bowiem również
zaopatrzenie w źródła energii cieplnej, produkowanej przy poszanowaniu
środowiska naturalnego, czy też zapewnienie dobrej jakości sieci dróg. Pod tym
pojęciem kryje się także całkowite rozwiązanie kwestii odpadów stałych (odbiór,
segregacja, utylizacja), czy też powszechny dostęp do światowej sieci
internetowej. Tylko pełne podłączenie mediów jest w stanie zapewnić mieszkańcom
miasta życie i rozwój na odpowiednim poziomie.
Dbałość o środowisko jest jednym
z najważniejszych elementów rozwoju nowoczesnej gospodarki. Wszystkie samorządy
na terenie kraju realizują programy tego typu w celu powstrzymania degradacji
środowiska i zachowania istniejących zasobów naturalnych. W ramach tego
programu Czarnków będzie realizować inwestycje w poprawę gospodarki odpadami
stałymi oraz w ograniczenie zanieczyszczeń powietrza pochodzących z kotłowni
oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych Ważnym celem
ekologicznym jest ochrona przed hałasem komunikacyjnym i przemysłowym.
Dopóki w fazę
realizacji nie wejdzie projekt wykorzystania źródeł geotermalnych do celów ogrzewania
miasta, konieczna jest modernizacja istniejącej bazy.
Podobnie,
jak budowa obwodnicy miasta, jednym z najistotniejszych działań na rzecz
rozwoju Czarnkowa jest modernizacja rynku i rewitalizacja starej części miasta.
Zakłada się poprawienie estetyki i użyteczności nie tylko budynków, ale całej
przestrzeni tej najbardziej reprezentatywnej części miasta, czyli jego ścisłego
centrum. Ma to silny związek również z oczekiwanym ożywieniem gospodarczym tego
kluczowego obszaru miasta oraz rozwiązaniem licznych problemów społecznych,
które właśnie tutaj są szczególnie widoczne. Odnowione centrum stanie się
miejscem atrakcyjnym dla mieszkańców, inwestorów oraz znacznie zwiększy
potencjał turystyczny miasta. Bardzo istotnym elementem realizacji tego
programu będzie również nacisk na ochronę środowiska (wymiana systemów
grzewczych).
Projekt zakłada zmianę
zagospodarowania rynku miasta, na którą złożą się m.in. następujące działania:
-
sprawdzenie
i konieczna wymiana elementów infrastruktury technicznej (wodociągi,
kanalizacja, gaz),
-
wymiana
nawierzchni ulic z aranżacją architektoniczną (oświetlenie, umeblowanie),
-
likwidacja
barier architektonicznych (krawężniki, progi),
-
wyniesienie
czołgu i przeniesienie prochów żołnierzy,
-
nowe
ukształtowanie zieleni,
-
uzyskanie
wzrostu ilości miejsc parkingowych,
-
poprawa
komfortu ruchu pieszych i rowerzystów (przede wszystkim na skutek wyniesienie
ruchu tranzytowego poza miasto).
Gmina Miasta Czarnków zamierza kontynuować unowocześniania bazy
kulturalnej. Planowane działania określa Strategia Rozwoju Gminy Miasta
Czarnków.
Istotne jest stworzenie elementów
spójnej i długofalowej polityki modernizacji i rozwoju w mieście
lokalnych zasobów sportowo-rekreacyjnych, w taki sposób, aby stanowiły bazę dla
rozwoju społeczeństwa, przy zachowaniu istniejących zasobów środowiska
naturalnego.
Konieczne jest dalsze systematyczne doskonalenie bazy oświatowej.
Hierarchizację zadań przyjętych
do realizacji przeprowadzono dla zadań współfinansowanych z budżetu Gminy
Miasta Czarnków, kierując się oceną dokonaną
przez zespół do spraw rozwoju, mieszkańców i radnych.
Lista nie ma charakteru stałego.
Zmiany mogą wiązać się z możliwościami pozyskania środków na realizację zadań.
Przy ustalaniu hierarchii wzięto
pod uwagę ważność realizacji zadania dla rozwoju Gminy Miasta Czarnków jak
również konieczność kontynuacji niektórych rozpoczętych przedsięwzięć oraz
możliwość rozpoczęcia nowych inwestycji.
Hierarchia zadań
przyjętych do realizacji:
1) Obwodnica miasta Czarnkowa
2) Przebudowa ulicy Zamkowej,
Strumykowej i Harcerskiej
3) Budowa mieszkań w systemie TBS -
udział finansowy miasta w budowie budynków TBS
4) Przebudowa ulic w centrum miasta - I
etap (Pl.Wolności, ulice:.Kościelna, Rzemieślnicza, odcinek Kościuszki, Thiela)
5) Budowa ul.Orzechowej
6) Rewitalizacja obiektów komunalnych
7) Uzbrojenie terenu, budowa ulicy
Orłowskiego
8) Droga osiedlowa na Os.Parkowym
9) Droga doj. do terenów przemysłowych
(ul.Chodzieska)
10) Dokończenie budowy ul. Jasna
11) Budowa ulicy Widokowej
12) Budowa ulicy Leśnej
13) Poszerzenie ulicy Rolnej
14) Droga dojazdowa osiedlowa Ogrodnicze
II
15) Dokończenie
modernizacji oświetlenia drogowego ulicy Wronieckiej
16) Budowa
drogi łącznika ulicy Krzyżowej i Sikorskiego
17) Modernizacja
ulicy na osiedlu Słonecznym
18) Ulica
Gdańska budowa drogi osiedlowej
19) Modernizacja
ul. Myśliwskiej
20) Modernizacja
ulicy Polnej i Głogowej
21) Budowa
kanalizacji deszczowej w ulicy Staromiejskiej
22) Modernizacja
infrastruktury Gimnazjum,
23) Modernizacja
infrastruktury Szkoły Podstawowej
24) Modernizacja
zaplecza basenu OSIR,
25) Budowa
bazy sportowo-rekreacyjnej nad Notecią
26) Modernizacja
oświetlenia ulicznego w mieście,
27) Budowa
krytej pływalni
28) Budowa
systemu monitoringu wizyjnego w mieście.
29) Remont
amfiteatru miejskiego,
30) Adaptacja
poddasza budynku muzeum, pod potrzeby muzeum.
TABELA PONIŻEJ PRZEDSTAWIA ZADANIA ZAPISANE W WIELOLETNIM PLANIE INWESTYCYJNYM
